top of page

Naviaq holder kontroll


Havbruk er en viktig næring, og i stadig vekst. Samtidig møter næringen utfordringer, og ikke minst krevende omgivelser gjøt at det er viktig å holde kontroll med anlegg og utstyr. Naviaq har tatt denne utfordringer, og fra nye lokaler i Fjordgata i Trondheim tilbyr man sine løsninger som skal bidra til å ha full kontroll på den tekniske standarden på anlegget, flåte og båt ved bruk av sjekklister, varslinger, avvik og arbeidsordre.


Daglig leder Lisbeth Plassen og supportansvarlig Ole Skoveng er godt fornøyd med sien nye lokaler, ikke minst at de ligger sentralt. Dessuten er det god utsikt til Kanalen og området omkring.
Daglig leder Lisbeth Plassen og supportansvarlig Ole Skoveng er godt fornøyd med sien nye lokaler, ikke minst at de ligger sentralt. Dessuten er det god utsikt til Kanalen og området omkring.

Daglig leder Lisbeth Plassen, som vi møter sammen med supportansvarlig Ole Skoveng forteller at bedriften har en historie som skriver seg tilbake til omkring 2014/2015, før de to kom med. Plassen kom med i 2017, men før det var det gjennomført et forprosjekt omkring utfordringene ved deling av karttegninger mellom oppdrettere og servicetilbudene. Behovet var stort, og resultatet ble et komplett verktøy for deling av alle typer prosesser knyttet til havbruksnæringen.

Ut i markedet – Etter at jeg kom med har vi arbeidet videre med å ta det fra prosjekt til produkt og deretter ta det ut i markedet, og det har vi jobbet med siden, forteller hun. Og det må vel virke lovende at man allerede har fått store aktører, som de børsnoterte selskapene Salmar og Frøy som kunder de siste to årene, og jobber med leveranser til dem. – Sluttbrukerne har vært sentrale i hele utviklingsprosessen, og vi holder en tett dialog med dem som skal bruke verktøyet ute i felten. Derfor er Naviaq både enkelt og effektivt å bruke, sier hun. På spørsmål om det er mulig å gi en enkel beskrivelse av teknologien og løsninger, sier hun at det først og fremst dreier seg om en enkel dokumentering av komponenter og utstyr på anlegg i sjø og på servicebåter for å si noe om den tekniske standarden. Kundene er både servicebåter og oppdrettere. Klar for vekst Det er rommelige lokaler Naviaq har flyttet inn i, noe som skulle bety at man er klar for videre vekst. Plassen forteller at i øyeblikket er man 11 ansatte, av disse befinner tre seg i Ungarn der de jobber med utvikling. De øvrige åtte er i Norge, de fleste i Trondheim, men også noen som tidvis arbeider fra Namsos. Lisbeth Plassen har sin bakgrunn fra Norges miljø- og biovitenskapelige universitet med mastergrad i fôrteknologi og bachelor i akvakultur, og har også arbeidet i 10 år i AKVA Group. Passer oss godt Hun forteller at man hadde kontakt med flere meglere og så på 7 – 8 lokaler før man ved hjelp av Creto valgte å flytte inn i Fjordgata. – Lokalene passer oss godt, og blant det vi var ute etter var at vi kunne holde til i sentrum. Creto tok oss med på visning, og vi hadde en grei dialog med dem. De var veldig behagelige å ha å gjøre med. De arbeidet effektivt, var hyggelig og behjelpelige og med korte beslutningsevner gikk det raskt å få dette i orden.

bottom of page